Klasyczne pozycjonowanie strony polega na dobieraniu stałych fraz kluczowych, na które witryna ma zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Im bardziej ogólne słowa, tym konkurencja jest większa, a praca cięższa i bardziej czasochłonna. Konkurencją nazywamy serwisy istniejące od lat, które mają już mocno ugruntowaną pozycję witryny w Internecie i na tyle dobrze zbudowaną świadomość marki, że ciężko z nimi rywalizować nowopowstającym stronom. Co więcej, użytkownicy coraz częściej wpisują wielowyrazowe frazy w wyszukiwarce, chcąc znaleźć jak najbardziej precyzyjne odpowiedzi na swoje zapytania. Dlatego, np. zamiast ogólnej frazy „meble”, wpiszą do wyszukiwarki „nowoczesne białe meble do sypialni”. Co zatem należy zrobić, aby dogonić konkurencję? Skorzystać z metody zwanej pozycjonowanie długi ogon. Z angielskiego long tail, jest to koncepcja, która wywodzi się z 2004 roku. Według informacji historycznych publicysta Chris Anderson na łamach magazynu Wired opublikował artykuł pod tytułem „The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More” (z ang. Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos). Od tej pory, każdy pozycjoner zdaje sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie w procesie pozycjonowania, ma długi ogon fraz kluczowych. Z tego powodu pozycjonowanie long tail jest szczególnie efektywne w przypadku sklepów online czy serwisów z bardzo dużą ilością podstron, gdzie regularnie aktualizowana jest treść. Oto zalety pozycjonowania na długi ogon: słowa z długiego ogona generują wyższe wyniki sprzedaży, co za tym idzie dostarczają lepszą jakość ruchu oraz niższy współczynnik odrzuceń. Użytkownicy, którzy wchodzą na stronę po wpisaniu do wyszukiwarki słowa z długiego ogona spędzają na stronie znacznie więcej czasu, niż Ci którzy wpisali bardziej ogólną frazę. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że w trakcie robienia zakupów online użytkownik najczęściej przechodzi przez wiele etapów, zanim zdecyduje się na kupno poszukiwanego produktu. Wartościowy sklep internetowy powinien dążyć do tego, aby przekonywać do siebie każdego użytkownika w każdym momencie ścieżki zakupowej. Jak to zwykle bywa, niezdecydowana osoba zaczyna od poszukiwań frazy bardzo ogólnej, np. „meble”, aby potem przejść do bardziej szczegółowych fraz, np. dębowe meble do salonu. Bardzo często w międzyczasie korzysta z rankingów, sprawdza opinie, porównuje oferty oraz ceny, doszukując się większej ilości informacji. Dlatego im więcej tych informacji mu udzielisz, tym większe szanse na to, że on dokona zakupu na Twojej witrynie. Pozycjonowanie na długi ogon daje najlepsze z możliwych efektów. Jeżeli posiadasz sklep internetowy, to każda podstrona może być pozycjonowana z wykorzystaniem długiego ogona. Należy oczywiście pamiętać o różnicowaniu tych fraz i treści. Pamiętaj, że z długiego ogona korzystają także znane portale i popularne sklepy internetowe. Ale oczywiście, nie oznacza to, że Twoja strona nie może także z tego korzystać. Wręcz przeciwnie – powinna!