jak zostać maszynistą

Maszynista to osoba, która kieruje pociągiem. W ten sposób przewozi pasażerów lub towary z jednego punktu do drugiego. Całość podróży odbywa się w ściśle określonym czasie i w określonej wcześniej trasie, której pod żadnym pozorem nie wolno zmieniać samodzielnie. Niestety zdarzają się sytuacje losowe, które potrafią opóźnić przebieg trasy. Mimo ilości obowiązków jakie ma taki pracownik, bardzo dużo młodych osób chciałoby wiedzieć jak zostać maszynistą. Jest to też jeden z zawodów, które często wśród młodych osób są nazywane zawodem marzeń. Zatem warto wiedzieć, że wymagane jest często wykształcenie techniczne, ale zależy to tak na prawdę od zapotrzebowania na maszynistów oraz od określonego kandydata. Jak zostać maszynistą?

Jak zostać maszynistą?

jak zostać maszynistąNa pewno taka osoba musi mieć skończone dwadzieścia lat oraz dokument zawierający informację o niekaralności. Taki zawód, jak i wiele innych zawodów, które są bardzo odpowiedzialne, wymagają takiego zaświadczenia o niekaralności, bez niego nie można zacząć nawet rekrutacji. Kandydat na stanowisko maszynisty często przechodzi szczegółowe badania słuchu i wzroku, gdyż te są bardzo potrzebne w tej pracy, więc ważne by były w pełni sprawne. Kiedy te czynniki zostaną spełnione, taką osobę wysyła się na szkolenie, które może potrwać nawet dwa lata. Celem takiego szkolenia jest poznanie samego pociągu.

Kurs będzie praktyczny jak i teoretyczny. Wszystko musi zostać szczegółowo przedstawione i sprawdzone, ponieważ nie można usamodzielnić osoby, która nie wie nic o pociągach. Oczywiście głównym zadaniem maszynisty jest przewożenie pasażerów lub innych rzeczy pociągami. Należy znać odpowiednie przepisy, warunki jazdy oraz rozkład takiej jazdy pociągu. Maszynista jest też odpowiedzialny za stan techniczny pojazdu trakcyjnego i jego współpracę ze składem reszty pociągu. Maszynista jest też zobowiązany do przestrzegania zasad BHP oraz przepisów i innych instrukcji. Oprócz tego odpowiada on za ekipę, która znajduje się z nim w pociągu oraz za samych pasażerów. Jak widać jest to bardzo odpowiedzialny zawód.

Czy warto zostać maszynistą?

Ale należy sobie zadać pytanie, czy tak naprawdę warto zostać maszynistą? Czy dziecięce wyobrażenia tego zawodu przekładają się na wysokie zarobki i odpowiedni komfort pracy? Według niektórych danych mediana zarobków na stanowisku maszynisty kształtuje się na poziomie około 5 tysięcy miesięcznie brutto. Musisz więc sam sobie odpowiedzieć na pytanie, czy taki poziom zarobków w pełni odpowiada twoim wymaganiom. Ale musisz mieć również na uwadze skalę obowiązków i odpowiedzialności, jakie stoją przed maszynistą. I dopiero do tego przyrównać poziom zarobków. Zawód maszynisty jest bowiem zawodem o dużym poziomie odpowiedzialności. Jakie zagrożenie związane są z wykonywaniem tego rodzaju zawodu? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że jako maszynista jesteś odpowiedzialny za poprawny przebieg całego transportu. W przypadku składu cargo musisz dowieźć do celu cały ładunek, zaś w przypadku składu pasażerskiego odpowiadasz za bezpiecznie dowiezienie podróżnych.

Niestety czasami zdarzają się katastrofy w ruchu lądowych. Jeśli będziesz w niej uczestniczył jako maszynista, to musisz się liczyć z tym, że będziesz później wielokrotnie przesłuchiwany, nawet jeśli sam wypadek nie będzie obciążał twojego konta. Mając na uwadze tego typu sprawy warto jeszcze raz porządnie zastanowić się, czy naprawdę chcemy zostać maszynistą. Praca w tym zawodzie to jednak spory stres i odpowiedzialność. Nie da się ukryć, że nie wszyscy do wykonywania takiej pracy się nadają. Jest to bowiem również praca w ciągłym napięciu. Trzeba też być cały czas całkowicie skupionym na wykonywaniu swoich obowiązków.

Zalety pracy maszynisty

jak zostać maszynistąJakie jednak są zalety wykonywania takiego zawodu? Dla wielu osób będą to jednak przede wszystkim zarobki. Nie da się ukryć, że pensja maszynisty jest na całkiem niezłym poziomie w porównaniu z innymi stanowiskami pracy. Praca w zawodzie maszynisty pozwala na bycie w ciągłej podróży. Co prawda cały czas praktycznie siedzimy przy kokpicie lokomotywy, jednak krajobraz przed nami stale się zmienia. To wiec dobra opcja dla osób, które nie lubią pracy przy biurku. To również praca, która jest odpowiednią opcją dla ludzie znoszących samotność. W pociągu pasażerskim maszynista ma kontakt z załogą pociągu – konduktorami i kierownikiem pociągu. W przypadku jednak składów towarowych często jest tak, że całą załogę stanowi jeden maszynista. Takie składy często przemieszają się również nocą. Tak więc trzeba być przygotowanym na sporą ilość czasu spędzoną w samotności. Jednak możemy sobie wyobrazić, że dla wielu osób może to być opcja niezwykle kusząca. Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here